- OFICJALNA APLIKACJA DO SKŁADANIA WNIOSKÓW W PROCESIE BUDOWLANYM
wszystkie druki konieczne do wypełnienia znajdują się pod adresem
https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/
Od 1 lipca 2021 r. istnieje możliwość składania wniosków w wersji elektronicznej, Warunkiem koniecznym do złożenia wniosku jest fakt posiadania przez inwestora kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
Sposób załatwienia sprawy:
- Przed rozpoczęciem użytkowania obiektu budowlanego w inny sposób niż jego przeznaczenie, uzyskaj niezbędną decyzję składając w wydziale Architektury, Ochrony Środowiska i Inwestycji
- Zgłoszenie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części (druk PB-18).
- Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (druk PB-5).
- Pełnomocnictwo do reprezentowania Inwestora – jeżeli inwestor działa przez pełnomocnika.Opis i rysunek określający usytuowanie obiektu budowlanego w stosunku do granic nieruchomości i innych obiektów budowlanych istniejących lub budowanych na tej i sąsiednich nieruchomościach, z oznaczeniem części obiektu budowlanego, w której zamierza się dokonać zmiany sposobu użytkowania.
- Zwięzły opis techniczny, określający rodzaj i charakterystykę obiektu budowlanego oraz jego konstrukcję, wraz z danymi techniczno-użytkowymi, w tym wielkościami i rozkładem obciążeń, a w razie potrzeby, również danymi technologicznymi.
- Zaświadczenie wójta, burmistrza albo prezydenta miasta o zgodności zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – w przypadku obowiązywania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
- Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu – w przypadku braku obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
- Ekspertyza techniczna wykonana przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane bez ograniczeń w odpowiedniej specjalności – w przypadku zmiany sposobu użytkowania, polegającej na podjęciu bądź zaniechaniu w obiekcie budowlanym lub jego części działalności zmieniającej warunki: bezpieczeństwa pożarowego, powodziowego, pracy, zdrowotne, higieniczno-sanitarne, ochrony środowiska bądź wielkość lub układ obciążeń.
- Ekspertyza rzeczoznawcy do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych – w przypadku zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, polegającej na podjęciu lub zaniechaniu w obiekcie budowlanym lub jego części działalności zmieniającej warunki bezpieczeństwa pożarowego.
- Odpowiednie szkice lub rysunki– w zależności od potrzeb.
- Niezbędne decyzje, opinie i uzgodnienia:
- Pozwolenie Podlaskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z klauzulą ostateczności – jeśli jest wymagane, i inne.
W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach, Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 7 dni art.64 Kodeksu postępowania administracyjnego).
Opłaty:
- Wniosek jest obarczony opłatą bądź zwolniony z opłaty skarbowej zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej.
- Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17,00 zł od każdego stosunku pełnomocnictwa.
Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
Opłatę skarbową należy uiścić na rachunek bankowy prowadzony przez Bank Spółdzielczy w Mońkach dla Urzędu Miejskiego w Mońkach, ul. Słowackiego 5a, 19-100 Mońki. Nr Rachunku: 35 8085 0005 0007 2964 2000 0310 Bank Spółdzielczy
- Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie urzędu.
- Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania wniosku.
Terminy i sposób załatwienia sprawy:
- Decyzja o zmianie sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części wydawana jest niezwłocznie, nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
- Do terminu wydania rozstrzygnięcia nie wlicza się czasu, w którym Inwestor winien jest uzupełnić stwierdzone braki formalne bądź dostarczyć pozbawioną nieprawidłowości dokumentację projektową.
- Dokument może być odebrany przez Wnioskodawcę:
- Osobiście w siedzibie urzędu,
- Przez Pełnomocnika,
- Pocztą tradycyjną.
Informacje na temat przebiegu sprawy:
Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się z urzędem osobiście.
Informacje można uzyskać również telefonicznie pod numerem: 85 727 88 24.