OFICJALNA APLIKACJA DO SKŁADANIA WNIOSKÓW W PROCESIE BUDOWLANYM
wszystkie druki konieczne do wypełnienia znajdują się pod adresem
https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/
Od 1 lipca 2021 r. istnieje możliwość składania wniosków w wersji elektronicznej, Warunkiem koniecznym do złożenia wniosku jest fakt posiadania przez inwestora kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
Uwaga! Zgłoszenie budowy lub wykonania innych robót budowlanych nie dotyczy budowy lub przebudowy budynków mieszkalnych.
Sposób załatwienia sprawy:
Przed rozpoczęciem budowy lub wykonaniem innych robót budowlanych złóż druk w wydziale Architektury, Ochrony Środowiska i Inwestycji
- Zgłoszenie budowy lub wykonania innych robót budowlanych (druk PB-2).
- Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (druk PB-5).
- Pełnomocnictwo do reprezentowania Inwestora – jeżeli inwestor działa przez pełnomocnika.
- Potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej, jeśli jest wymagane.
- Niezbędne szkice lub rysunki najlepiej wykonane na mapie zasadniczej.
- Niezbędne decyzje, opinie i uzgodnienia:
Pozwolenie Podlaskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z klauzulą ostateczności – jeśli jest wymagane, lub inne.
W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 7 dni.
Opłaty:
- Zgłoszenie jest obarczony opłatą bądź zwolniony z opłaty skarbowej zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej.
- Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17,00 zł od każdego stosunku pełnomocnictwa.
Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.
Opłatę skarbową należy uiścić na rachunek bankowy prowadzony przez Bank Spółdzielczy w Mońkach dla Urzędu Miejskiego w Mońkach, ul. Słowackiego 5a, 19-100 Mońki. Nr Rachunku: 35 8085 0005 0007 2964 2000 0310 Bank Spółdzielczy
- Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie urzędu.
- Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania wniosku.
Terminy i sposób załatwienia sprawy:
- Zgłoszenie budowy lub wykonania innych robót budowlanych kończy się „milczącą zgodą” po upływie 21 dni od dnia wniesienia druku lub sprzeciwem organu w postaci decyzji administracyjnej w przypadku niezgodności złożonego zgłoszenia z przepisami prawa.
- Organ wnosi sprzeciw do złożonego zgłoszenia w terminie do 21 dni od jego złożenia.
- Do terminu wydania rozstrzygnięcia nie wlicza się czasu, w którym Inwestor winien jest uzupełnić stwierdzone braki formalne bądź dostarczyć pozbawioną nieprawidłowości dokumentację.
- W przypadku załatwienia sprawy milczącą zgodą, Inwestor nie otrzymuje żadnego dodatkowego dokumentu i może rozpocząć proces budowlany po 21 dniach od złożenia zgłoszenia.
- W przypadku sprzeciwu organu do złożonego zgłoszenia, decyzja administracyjna może być odebrana przez Wnioskodawcę:
- Osobiście w siedzibie urzędu,
- Przez pełnomocnika,
- Pocztą tradycyjną.
Inwestor powinien rozpocząć budowę bądź rozpocząć rozbiórkę w terminie 3 lat od dnia uzyskania milczącej zgody organu. Po tym terminie, gdy nie zostaną rozpoczęte prace budowlane zgłoszenie z mocy prawa wygasa.
Informacje na temat przebiegu sprawy:
Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się:
- osobiście z urzędem,
- przez pełnomocnika.
Informacje można uzyskać również telefonicznie pod numerem: 85 727 88 24.