Starostwo Powiatowe w Mońkach

Wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych/o zmianę danych w ewidencji

Podstawa prawna:

  1. Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261)
  2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 maja 2016 r. w sprawie prowadzenia ewidencji stowarzyszeń zwykłych, jej wzoru oraz szczegółowej treści wpisów (Dz. U. z 2016 r., poz. 644).

 

Wymagane dokumenty:

  1. pisemny wniosek o wpis do ewidencji:

Wniosek powinien zawierać:

  • datę jego sporządzenia,
  • adresata (do którego urzędu, starosty jest kierowany),
  • pełną nazwę i dokładny adres siedziby stowarzyszenia,
  • podpis przedstawiciela stowarzyszenia (wszystkich członków zarządu, gdy jest on powołany).

Brak sformalizowanego wzoru wniosku.

  1. do wniosku należy dołączyć:

a)  protokół z zebrania założycielskiego zawierający zapisy w protokole (uchwały) o:

  • założeniu stowarzyszenia,
  • przyjęciu regulaminu,
  • wyborze przedstawiciela lub zarządu,
  • ewentualnie – wyborze komisji rewizyjnej;

b)  regulamin działania stowarzyszenia;
c)  listę założycieli stowarzyszenia zwykłego (co najmniej 3 osoby) zawierającą:

  • imię i nazwisko,
  • datę i miejsce urodzenia,
  • miejsce zamieszkania ,
  • własnoręczny podpis;

d)  imię i nazwisko, adres zamieszkania, nr PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu;
e)  imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz nr PESEL członków organu kontroli wewnętrznej (w przypadku, gdy regulamin stowarzyszenia przewiduje ten organ);
f) adres siedziby stowarzyszenia.
Wszystkie dokumenty składa się w oryginale i w jednym egzemplarzu.

 

Regulamin stowarzyszenia zwykłego:
Regulamin jest podstawowym dokumentem określającym zasady działania stowarzyszenia (zgodnie z art. 40 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).
Regulamin stowarzyszenia zwykłego powinien określać:

  • nazwę stowarzyszenia zwykłego,
  • cel lub cele stowarzyszenia,
  • teren i środki działania,
  • siedzibę stowarzyszenia,
  • przedstawiciela, który będzie reprezentował stowarzyszenie zwykłe albo zarząd stowarzyszenia,
  • zasady dokonywania zmian zapisów regulaminu,
  • sposób nabycia i utraty członkostwa,
  • sposób rozwiązania stowarzyszenia zwykłego.

Jeżeli stowarzyszenie zwykłe chce powołać zarząd to w regulaminie powinny znaleźć się zapisy dotyczące:

  • trybu wyboru zarządu oraz uzupełniania składu,
  • kompetencji zarządu,
  • warunków ważności podejmowanych uchwał,
  • sposobu reprezentowania stowarzyszenia zwykłego, w szczególności w zakresie zaciągania zobowiązań majątkowych.

 

UWAGA:

Powołanie zarządu i organu kontroli nie jest obowiązkowe, jednak w przypadku gdy stowarzyszenie zwykłe będzie się ubiegać o status organizacji pożytku publicznego (OPP), to będą one potrzebne.

Również w przypadku, gdy stowarzyszenie zwykłe będzie powoływać organ kontroli wewnętrznej (komisję rewizyjną), to w regulaminie należy określić tryb wyboru, uzupełniania składu oraz jego kompetencje.

 

Opłaty:
Złożenie wniosku o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych oraz sam wpis są bezpłatne.
Po wpisaniu stowarzyszenia zwykłego do ewidencji istnieje możliwość wystąpienia do organu nadzoru o wydanie zaświadczenia potwierdzającego utworzenie stowarzyszenia zwykłego – opłata skarbowa w wysokości 17 zł – należy dołączyć potwierdzenie dokonania opłaty.

 

Termin załatwienia sprawy:
Organ nadzoru (starosta) dokonuje wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od daty złożenia wniosku. W przypadku, gdy wniosek zawiera braki, starosta może wezwać do ich uzupełnienia. Termin na uzupełnienie dokumentacji przez stowarzyszenie – 14 dni.

Nieuzupełnienie wniosku o wpis do ewidencji w terminie 14 dni spowoduje jego bezskuteczność.

 

Miejsce załatwienia sprawy, kontakt:
Starostwo Powiatowe w Mońkach,
19-100 Mońki, ul. Słowackiego 5a
e-mail: starostwo@monki.pl
poniedziałek - piątek: 7.30-15.30
tel. 85 727 88 19

Sposób załatwienia sprawy i inne dodatkowe informacje