Starostwo Powiatowe w Mońkach

Pozwolenie na budowę

OFICJALNA APLIKACJA DO SKŁADANIA WNIOSKÓW W PROCESIE BUDOWLANYM

wszystkie druki konieczne do wypełnienia znajdują się pod adresem 

https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/

Od 1 lipca 2021 r. istnieje możliwość składania wniosków w wersji elektronicznej, Warunkiem koniecznym do złożenia wniosku jest fakt posiadania przez inwestora kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

 

Sposób załatwienia sprawy:

Przed rozpoczęciem budowy uzyskaj niezbędną decyzję o pozwoleniu na budowę składając w wydziale Architektury, Ochrony Środowiska i Inwestycji

  1. Wniosek o pozwolenie na budowę (druk PB-1).
  2. Oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (druk PB-5).
  3. Informacja uzupełniająca do wniosku o pozwolenie na budowę lub rozbiórkę, zgłoszenia budowy lub przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego oraz oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane.
  4. W przypadku konieczności udzielenia istotnych informacji.
  5. Pełnomocnictwo do reprezentowania Inwestora – jeżeli inwestor działa przez pełnomocnika.
  6. Potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej.
  7. Projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany (w postaci papierowej 3 egzemplarze lub w postaci elektronicznej).
  8. Niezbędne decyzje, opinie i uzgodnienia:
  • Pozwolenie Podlaskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z klauzulą ostateczności – jeśli jest wymagane,
  • Decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego)z klauzulą ostateczności jeśli jest wymagana zgonie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W przypadku braków formalnych w dostarczonych dokumentach Wnioskodawca zostanie pisemnie wezwany do ich uzupełnienia w terminie nie krótszym niż 7 dni. 

 


 

Opłaty:

  1. Wniosek jest obarczony opłatą bądź zwolniony z opłaty skarbowej zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej.
  2. Opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17,00 zł od każdego stosunku pełnomocnictwa.

Z opłaty zwolnione są pełnomocnictwa udzielane: małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu albo gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony od opłaty skarbowej.

Opłatę skarbową należy uiścić na rachunek bankowy prowadzony przez Bank Spółdzielczy w Mońkach dla Urzędu Miejskiego w Mońkach, ul. Słowackiego 5a, 19-100 Mońki. Nr Rachunku: 35 8085 0005 0007 2964 2000 0310 Bank Spółdzielczy

  1. Opłatę w wymaganej wysokości należy wpłacić przelewem, przekazem pocztowym lub bezpośrednio w kasie urzędu.
  2. Termin wniesienia opłaty: najpóźniej w dniu składania wniosku. 

 


 

Terminy i sposób załatwienia sprawy:

  1. Decyzja o pozwoleniu na budowę wydawana jest niezwłocznie, nie później niż w terminie 65 dni od dnia złożenia wniosku.
  2. Do terminu wydania rozstrzygnięcia nie wlicza się czasu, w którym Inwestor winien jest uzupełnić stwierdzone braki formalne bądź dostarczyć pozbawioną nieprawidłowości dokumentację projektową.
  3. Dokument może być odebrany przez Wnioskodawcę:
  • Osobiście w siedzibie urzędu,
  • Przez pełnomocnika,
  • Pocztą tradycyjną.

Inwestor powinien rozpocząć budowę w terminie 3 lat od dnia uprawomocnienia się decyzji. Po tym terminie, gdy nie zostaną rozpoczęte prace budowlane, z urzędu decyzja o pozwoleniu na budowę podlega wygaszeniu. 

 


 

Informacje na temat przebiegu sprawy:

Wszelkie informacje na temat przebiegu sprawy można uzyskać kontaktując się:

  • osobiście z urzędem,
  • przez pełnomocnika

Informacje można uzyskać również telefonicznie pod numerem: 85 727 88 24.